Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

lördag 12 januari 2013

TUNGMETALLER I BARNMAT!!!!

God förmiddag!

Satte morgonchokladen i vrångstrupen, alldeles nyss, när jag hörde på nyheterna att det finns tungmetaller i de flesta gröt- och vällingprodukter för barn!

 Svenska forskare slog larm redan för två år sedan att det fanns höga halter om bl a arsenik, kadmium och bly i dessa produkter. Testfakta har nu gjort ett nytt test och produkterna innehåller fortfarande oroande höga halter av tungmetaller. Bilder fladdrade förbi på just de produkter som finns i mitt skafferi.

Blir såå arg, galen och vansinnig! Men även ledsen, besviken och bedrövad! Man har ju trott att man gett sitt barn det allra bästa, berikat med div. nyttiga saker. 

Hur är det ens möjligt att det kan finnas tungmetaller i gröt och välling! Det finns tydligen ingen reglering för hur mycket kadmium och arsenik som får finnas i barnmat! Stora mängder tungmetaller kan leda till att hjärnan störs i sin utveckling!

Detta gör mig så UPPRÖRD så jag vet inte vad jag gör!

Känns ju riktigt bra att nyss ha serverat Flora en grötportion och en flaska välling i natt. Vilken förälder skulle servera sitt älskade barn arsenik, kadmium och bly till frukost om de VISSTE???

Från och med nu åker gröten och vällingen ut härifrån!

Inte en portion till i detta hus!

BOJKOTT!

Kram på er därute, alla föräldrar som också är arga, frustrerade och upprörda!

Som också funderar på hur detta ens är möjligt!


Finns det någon gröt eller välling utan gifter?
Hädanefter blir det hemgjort hemma hos oss!




11 kommentarer:

Unknown sa...

Varning för svordom, men fy satan vad arg jag blir!! Låter helt sjukt, vad har denna skit i maten att göra?? Får nog oxå göra eget, så gott det går, grrr

Ha en fin lördag vännen, trots denna ilska :)
Kram Catta

VisaLiza sa...

Att göra det mesta själv är nog det bästa. Ibland kan jag nästan känna mig lite paranoid men jag vill veta vad det är jag stoppar i mig själv och vad jag ger mina barn. Fördelen är att det inte är särskilt svårt eller tidskrävande att göra själv. Kramar Liza

Avslutat konto sa...

Klart det ska vara hemmagjort älskling! Hur lång tid extra tar det att koka lite havregrynsgröt egentligen?
Företag lockar hela tiden med "färdiga" produkter, men det är som färdigmat från Findus... det finns ju ingen näring i det! Nä fram för lite mer hemlagat tycker jag som stod och gjorde barnmat själv för tjugofem år sen och frös in i portioner!
Tro en som bott i USA... allt går att få i pulverform och mix, men det går ju inte jämföra med äkta varan... kära nån, där gör man ju inte ens pannkakssmeten själv! hihi...

Kram kram och luuuugn och fiiin!
Du kommer tycka att du är jätteduktig från och med nu när du står och rör i grytorna...
(överbliven gröt steker du på i skivor dagen därpå så de blir lite knastriga i kanten.. i ÄKTA smör... MUMS! )

Kram L

Lantligt i smultronbacken sa...

Hjälp!!!! Så in i vassen vad arg jag blir. Är det något jag verkligen litar på så är det barnmaten som görs i Sverige och framförallt nestlé och semper. Här hemma kommer grötpulvret att försvinna nu (trots att det är bland det bästa Tyra vet), men det går så bra att göra egen gröt. Men däremot vällingen...... den är inte alls polulär hemmagjort hos oss. Shit, hoppas det finns någonstans där man kan läsa vilka märken detta gäller så vi kan fortsätta ge henne Sempers välling. Hör gärna av dig om du hittar sånt någonstans

Kram Teres

Teresa sa...

Förstår att du blir arg och orolig för ingen vill ju ge sitt barn något som är farligt. Fast jag tror att om vi fick all fakta om handhavande och innehåll så skulle vi inte kunna äta någonting alls. Inte göra något heller. Tex plast i leksaker, strålning från all trådlös utrustning med mera. Ju mer utvecklingen går framåt desto mer farligheter finns det, fler studier kan göras och vi får veta sådant som vi aldrig kunnat få reda på för trettio år sedan. Fördelen med dessa studier är att tillverkarna får ögonen på sig, konsumenterna får upp sina ögon och börjar kräva andra saker.

Kram

Vardag och flärd sa...

Tack för att du besökte mig, nu hittade jag en alldeles fantastisk blogg, så full av värme och kärlek!
Tungmetaller! Jag blir förtvivlad, har ett barnbarn och ännu ett är på väg, de ska inte ha tungmetaller, det ska farmor/mormor se till!
Jag lägger upp dig på min blogglista
för jag känner att du är värdefull! Hoppas det är OK?
Ha det riktigt fint!
Kram Eva

årstidens bästa sa...

Va?Galet ju isåfall. Helt jävla f..ing galet!

Gör gröten själv i fortsättningen, det är nog bäst det!

Kramis.

Hemkära Hanna sa...

Det är helt vedervärdigt och vidrigt!
Du gör nog klokt i att servera hemgjort istället.

Karine sa...

Hoppas att de nya riktlinjerna från Livsmedelsverkets undersökning kommer snart!

Prinsessorna på Bellevue sa...

Karine!
Ja, det får vi verkligen hoppas!
Vilken spännande och intressant sida, du har! Kommer att kollas igenom NOGA!

Kram
Petronella

Semper barnmat sa...

Hej,
Vi förstår att ni är många föräldrar som blir oroliga när ni läser den här typen av rapporter. Vi vill därför gärna berätta hur det ligger till.

Det är viktigt att förstå att tungmetaller är ett grundämne som finns i berggrunden och därmed i all mat vi äter. Nivåerna i barnmat är generellt mycket lägre än i vanlig mat. En barnportion matris innehåller i genomsnitt sju gånger mer arsenik än risvällingen och rigröten i Testfaktas test. Tungmetaller är alltså ingenting som vi tillsätter i barnmaten.

Vi vill också påpeka att det inte är farligt att äta av våra produkter. Även Livsmedelsverket har gått ut på sin hemsida där de berättar att det inte är någon fara för barnens hälsa. Ni får gärna läsa mer här:
http://www.slv.se/sv/fragor--svar/fragor-och-svar/mat-for-smabarn/fragor-och-svar-om-tungmetaller-i-barnmat/

Vi välkomnar er till vår Facebooksida där ni kan ställa frågor till oss om den här undersökningen och om våra produkter. Besök oss gärna!
http://www.facebook.com/sempersverige

Varma hälsningar från Semper