Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

onsdag 2 januari 2013

Gustav Vasas intåg i Stockholm...

Godnatt!

Florpis Skorpis på Nyårsafton!

Då har man betat av både Ivanhoe och Kungafamiljen 2012, som sig bör på självaste Nyårsdagen. Sedan är det precis som om man fått lite smått övermänskliga krafter, så här på årets första dag. Eller natt
 t o m, eftersom jag fortfarande inte har vett att gå och lägga mig. Jag är pigg som en mört och som en liten nötkärna minsann och vet liksom inte vad jag ska göra av januarikliet i fingrarna. Röda små juldukar har tvättats och strukits och lagts i juldukslådan och vita krispiga har lagts på istället. Jag tar inte bort all jul, men tjuvstartar litegrann, mest med tanke på att Fideli och Felicia fyller år snart och då är det så bökigt med granar, tomtar och julbockar överallt som ska trängas med kalasfolk, tårtor och födelsedagspaket.

Har haft lite småambitioner att göra en årskrönika, men blev sittandes i timmar, tittandes på en massa kort. Mindes och insåg att det skulle förmodligen bli en halv roman. Minst. Så vi får se.

På förmiddagen sken solen, som om det vore en vårdag i mars, och vi begav oss ut på en liten promenad för att mata änderna vid kyrkan och köpa lite godis på hembygdsgården. T o m solglasögon åkte på för att slippa kisa och få en smärre huvudvärk, men efter ca 25 m så försvann solen och det blev mulet och trist. Apropå det, så regnade det på Nyårsafton och det var inte alls så där smällkallt som det brukar. Snön smälter nu med raketfart och det är bruna smutsvallar överallt längs vägarna. Barnens roliga och stora snögrottehögar är snart ett minne blott. Tyvärr.

Men det finns annat att glädjas åt. Mitt strykberg, á la Mont Blanc, är borta. Försvunnet, bortblåst och puts väck. Har gått upp i rök, helt enkelt, och det har inte hänt sedan Dackefejden. Typ. 

Eller sedan Gustav Vasas intåg i Stockholm 1523.


Kram

Floriskorven somnade strax efter kl 23 på Nyårsaftonen, men slog precis upp ögonen när Jan Malmsjö, på Skansen, ropade: - Gott Nytt År!

Felicia strax efter tolvslaget och har precis bränt av några tomtebloss...

Filippa tycker det är så skojigt att mata änderna...

Liten Felicia, som snart fyller fem år!

Söt liten burk införskaffades idag på hembygdsgården.
Fin att ha små hemligheter i...


10 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår att din årskavalkad skulle kunna bli lång ;)
Underbara bilder på underbara flickor.......
Ha en skön start på det nya året
Kram
AC

Ekenäsliv sa...

Hej vännen!
Då var man åter i verkligheten igen... Skönt att den bara varar idag och imorgo n, sen lite ledigt igen;-)
Här är det väääldigt lugnt dock.
Men visst är det trist att snön smält bort... Smutsigt och geggigt, hua. Skönt att kunna se fram emot vår resa i februari!!
Ha en fin dag!
Kram kram Anna
Ps: har du lite energi över denna dag får du gärna skicka lite till mig för jag är såååååååå trött... :)

årstidens bästa sa...

Du jag kan skriva under på att den kommer att bli en hel roman den där årskrönikan! :)

God fortsättning.
Kram
Linda

Queen of Kammebornia sa...

Det är så mysigt att läsa om dina lyckoämnen och vedermödor! Stora varma kramar!

hemma hos lilla mej sa...

Förstår att din årskrönika skulle bli lång.Underbara bilder på dina sessor .Ha en god fortsättning på nya året fina du .Onsdagskramar Rita ♥

Marie maräng sa...

Fin läsning!

Önskar dig en fortsatt fin start på det nya året!
Kram Marie

Lantligt i smultronbacken sa...

Visst är det skönt när man kan börja plocka bort lite jul och försöka få tillbaka vardagen och rutiner igen. Men det där strykberget har nog flyttat hem till mig istället, tack för det:)) jag håller förresten på att utveckla en hel bergskedja med tvätthögarna också. Jaja, nya tag snart men inte idag.

Kram Teres

Annas röda stol sa...

Härlig läsning!!! Vilka äventyr med era tjejer. Ha nu ett riktigt Gott Nytt Braigt År. Kram Anna

Mittgodastefinaste sa...

Jag har också strukit en del här på årets första dag. Det är märkligt det där januarikliet i fingrarna, man vet inte var man ska göra av sig själv riktigt! Jag nådde inte botten av min strykkorg och jag vet inte om jag vill heller. Gud vet vad som ligger där!

Ett underbart sprakande gott nytt år till dig Petronella!

Kram Jenny

frk. Frida Fortissima sa...

Åh, det är den andra bloggen jag kikar in till idag, som talar om en vårkänsla i luften! Då börjar det spritta i mig omedelbart. Nu när jul och nyår är färdigt, är det nog med vinter tycker jag :-)
Stor kram,
god fortsättning!