Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

söndag 13 januari 2013

För tusen miljarder år sedan...

Godkväll!

Filippa, Felicia och kusin Matilda på julgransplundring idag!
Gräver lyckliga i sina godispåsar...


Jag och svägerskan Kristina stod och tittade storögt och avundsjukt på tomtens lilla vagn som var  fullproppad med godispåsar, som nästan vällde över kanten. Kurrade mammamagar stod bredvid och längtade efter typ vad som helst att fylla den med. Det blir så när man går upp ovanligt tidigt för att vara söndagsmorgon och man typ inte hinner äta frukost, men är det Tjugondag Knut så ska ju julen dansa ut och då är det bara att trava iväg till kyrkan och sedvanlig julgransplundring efter det. 

Efter dans och godisutdelning blev det som tur var fika så jag och Kristina orkade babbla hela vägen hem om viktiga saker som köksrenoveringar, kommande tapetseringsprojekt, olika hårkvalitéer efter att man har fött barn och lägenhetsköer i storstäder. Allmedan den bitande janurarikylan rev i kinder och stackars öron, längs den öppna, blåsiga riksvägen.

Finaste julbocken i stan?

På vägen hem så stannade vi och klappade mormor och morfars jättefina julbock, vars dagar nu är räknade. Ska rivas ner vilken dag som helst och förhoppningsvis återuppstå till nästa jul igen. Däremellan ska den troget tjänstgöra som trähäst, när tjejerna och kusinbarn är på besök.


När kom hem så skramlade bara lite pepparkakor i magen, så vi var ju hungriga som vargar och kunde typ äta upp en älg var. Det gjorde vi också. Fast inte en hel. Bara en liten bit av en. Sedan gjorde vi Hasselbackspotatis och det har vi inte ätit på tusen miljarder år.
Inte älg heller, för den delen.

Mätta och glada har vi jagat runt efter liten Floriskorv, resten av dagen. Som har börjat gjort jätteskojiga miner, samtidigt som hon andas superkonstigt och låter som ett gammalt ånglok. Eller nåt.
Och vi tokskrattar och slår oss på låret.

Och skrattar igen.


Kram

10 kommentarer:

Annas röda stol sa...

Alltså julgransplundring :) Hur kul är inte det då!! Kram Anna

hemma hos lilla mej sa...

Ååå vad mysigt med julgransplundring .Härliga bilder .ha en go start på nya veckan underbara du .Varma Kramar Rita ♥

frk. Frida Fortissima sa...

Åh, julgransplundring! Jag får godissmak i munnen bara jag tänker på det! Det var ljuvliga tider;-)

Lustigt att du gjort Hasselbackspotatis idag, förresten, samma dag som jag själv gjort det för allra första ggn:-)

Kram,
Frida

Browneyedgirl sa...

Julgransplundring är ju mys =)
Och den där maten ser ju hur god ut som helst, nu kurrar magen. Kanske dags för frukost!
Kram och ta hand om er <3

Vardag och flärd sa...

Låter som en väldigt bra dag trots hunger!
Ha en fin dag!
Kram Eva

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Vilken härlig dag ni har haft :)
Julgransdans och plundring är ju så mysigt :)
Alla barn som så förväntansfullt väntar på sin lilla påse :)
Önskar dig en härlig start på veckan.
kram kram
Jessica

Anonym sa...

Mysigt och trevligt som alltid hos dig och de dina :))
Så fina bilder att bli glad av och julgransplundring det var skoj minns jag sen jag var barn :D

Ha en finfin dag vännen
Ann-Louisekram

Villa Hasselbacken sa...

När jag var liten hade min mamma alltid julgransplundring. Så roligt att ni har bevarat den traditionen, det tror jag nästan inte finns alls i mina trakter längre.Maten ser superdupergod ut och lika hos oss, var jättelänge sedan vi åt hasselbacks. Det kan bli något på fredag kanske.
Kram Lena

Anonym sa...

Hej fina Petronella!
Tack för en jättemysig söndagsförmiddag.Matilda tyckte
det var så skoj.Det andra roliga var att vi också gjorde
Hasselbackspotatis ....samma dag .Blev så full i skratt när jag läste att det var visst fler som var sugna på det hi hi.
Kram från oss

Prinsessorna på Bellevue sa...

Hahaha! Vad var det med denna söndag! Både jag, Frida och Kristina gjorde tydligen Hasselbackspotatis samtidigt.... Måste vara ett tecken.. hahaha! Men, gott var det i alla fall!

Kraamar
Petronella