Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

torsdag 3 januari 2013

Går fortfarande på ångorna...

Godmorgon!


Går fortfarande på ångorna av de där januarikliet som plötsligt drabbat mig och som även N har fått en liten släng av. Blev en tripp till IKEA igår, där vi trängdes med andra nyårslediga och drog mödosamt omkring med en överfylld och proppfull kundvagn, som innehöll praktiska plastlådor, miljoners galgar fast jag vet att jag förmodligen redan har miljoners uppe på vinden, tvättstrecksmojäng som ska sitta på väggen, nya glas eftersom vi slår sönder typ ett om dagen, golvrislampa och skohylla till Fideli, femkronorskoppar och en jättehög med ramar och diverse andra livsnödvändiga grejer som man förmodligen inte kan leva utan.

 Här skulle minsann äntligen bli ordning i tvättstugan och äntligen skulle alla femtioelva kort på barnen ramas in. Att vi sedan typ skulle behöva ett hus i storleksordning Drottningholm, för att få plats med alla tavlor hör liksom inte hit. Måste ju vara någon ordning på torpet. Kan ju inte bara ligga i hoprullade fotorullar, år ut och år in, liksom.

Så nu har vi fått upp praktiska hyllor på en vägg i tvättstugan och såklart så skulle jag också passa på att riva ut jordens värsta stökiga skåp, med alla pennor, suddisar, penslar, sygrejer, linjaler, pärlor och alla möjliga sorters pinaler mellan himmel och jord. Satt sedan i timmar och sorterade i all evighet och tjejerna vässade trubbiga pennor för glatta livet. Omsorgsfullt och mycket petnoga lades alla sakerna i små glasburkar. Var sak på sin plats. Har ju varit så in i bomben drygt att aldrig hitta tejpen eller mina finaste kalligrafipennor eller den enklaste lilla bläckpennan ens. När man måste ha en på direkten, ni vet.

- Kan vi inte rensa ut Fidelis garderob också, när vi ändå är i farten? Sagt och gjort. Nu är det kaos överallt. Såklart. Som alltid. Eftersom jag aldrig bara kan göra en sak i taget.

Nej, bäst att riva lite överallt när man ändå har lite rens- och städkraft i sig.

Inte så lätt minsann, när man har det det där januarikliet i sig.

Och man ska försöka vara lite rationell och strategisk.

Det går liksom bara inte.


Kram


18 kommentarer:

Ekenäsliv sa...

Go morron söta du!!
Du det där jnuarikliet, kan du skicka lite "dust" till mig tror du? Luften har totalt gått ur mig och jag är liksom helt slut känns det som... Laddar för kalas, antagöligen därför. Att anordna kalas så här tätt på jul brukar kännas på samma sätt varje år. Alla förväntningar man byggde upp till jul och allt mysigt man hade då och sen nyår och sen ladda för kalas brukar ta musten ur mig.
Men nåväl, jag är en mästare på att bita ihop och köra på. Just nu ser jag resan, där jag ligger med en paraplydrink i solen, med snygga solbrillor och bara kopplar av medans Tyra badar så hon får simhud mellan tårna, åhhhh.... Snart så!
Ha en fin fin dag du härliga med massor av energi! =)
Kramar Anna

årstidens bästa sa...

Godmorgon.

Jag har också Januarikli, men det är inte allt för lätt att ta tag i det när vi befinner oss typ 32 mil hemmifrån. Nä, bäst att njuta nu de sista dagarna och ta tag i det kliet när vi kommer hem.

Men att rensa lite å ha lite kaos kan vara lite trevligt tycker jag!
Ha en fin helg nu.
Kram
Linda

Unknown sa...

God morgon vännen!
Lite av det där januarikliet skulle jag nog behöva få för här finns många ställen som skulle behöva rensas, är ju lite av en slarvig korp ;).
Ha de gott , kram Ing-Britt

Eddie och barnen på Bristol Academy sa...

Skönt att få röja lite! Jag saknar min energi för just det... :) Men det kommer väl :) Bra jobbat! Anna

Villa Hasselbacken sa...

Brukar också få rensnigsmani när man städat undan julen. Var även jag på IKEA igår och gick runt och tittade och tänkte att om några dagar så undrar jag varför jag inte tänkte på att titta på det och det.. Jag har inte börjat städa undan julen än så det var helt tomt i huvudet. Jag fick med mig de vanliga ljusen hem bara. Känner på mig att jag snart kommer vara på väg till V-ås igen =)
Kram Lena

~ INA ~ Inas☆House sa...

Jag håller också på att röja. Har fyllt sex stycken kassar som ska lämnas in till Röda Korset. Det är såå skönt att bli av med det gamla som man inte använder nå mer.

Kraam
Ina

Cathrine ab imo pectore sa...

Åh vad jag känner igen mig! Jag är precis likadan i januari! Allt ska rensas och nytt ska in och gammalt ut!! Härligt men det blir ju en del stök!

Har inte varit inne hos dig på ett tag nu, men har tittat tillbaka på er jul och allt kul ni haft för er! Eran jul verkar ha varit underbart fin och så såg jag att du börjat läsa Mio min Mio föt tjejerna! Underbart! Jag längtar såå tills jag får läsa böcker på det sättet med mina grabbar. Det är ju helst massa bilder nu samtidigt som man läser!;-) Och jag är ju en stor Astrid Lindgren-älskare och kan lägga mig och läsa hennes böcker själv om kvällarna! :-)

Ha nu en GOD FORTSÄTTNING och så kommer jag in snart igen!
Stor kram du vackra sexbarnsmamma!

Helens Universum sa...

Jag liksom ligger i startgroparna inför en utrensning! Men snart ska det ske;-) Ganska hög igenkänningsfaktor här!
Ha en riktigt skön fortsättning!
Kram Helen

Anonym sa...

Jamen vad är det med alla prylar som aldrig ligger kvar där man lägger dom. Akta så dom inte hoppar ur burkarna och börjar leva sitt eget liv. Helt hopplöst.
Ha ha, det är så roligt att januarikliet infinner sig varje år.
Lycka till med röjet.
Kram
AC

Fröken Gredelin sa...

Åh vad det är underbart när man får sådana ryck! Speciellt efteråt när allting är iordning och man känner sig så nöjd! Vi tog ett krafttag på nyårsdagen, anlitade svärmor som barnvakt och åkte ut till förrådet som vi hyr och rensade låda efter låda och SLÄNGDE och hade oss! Så gott!:)
Hoppas ni får en skön avslutning på första veckan på nya året! Stor kram!

Teresa sa...

Jaha, så det är det jag drabbats av, januarikli? För något är det. Det började med att sonen gick med på att röja hans rum (kanske är även han smittad?) sedan har det gått av bara farten, källaren, överskåp, skor, jackor, väskor, ja, det mesta har gåtts igenom. Så himla befriande. Ut med det gamla. Lite julgransplundringssymptom kanske...

Kram

hemma hos lilla mej sa...

Härligt när januarikliet kommer .Ja då blir det mycket gjort.Ha en skön torsdag fina du .Kramar Rita ♥

Prinsessorna på Bellevue sa...

HAHAHA! VAD ROLIGT ATT DET ÄR FLERA SOM DRABBATS AV DENNA JANUARIÅKOMMA! JUST NU ÄR DET SUPERKAOS, FAST DET BLIR JU FÖRHOPPNINGSVIS BRA SEN OCH VISST ÄR DET EN SKÖN KÄNSLA, MAN FÅR LIKSOM ETT RO I KROPPEN...

EN SUPERDUPER STOOOOR KRAAM TILL ALLA SOM KIKAR IN HÄR OCH JAG ÄR SÅ STRESSAD FÖR JAG HINNER INTE VARA LIKA FLITIG HOS ER JUST NU! BÄTTRING LOVAS!

KRAAAM
PETRONELLA

Queen of Kammebornia sa...

Ja, visst är det! Passa på - heja dig!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej goa vän..
Visst är det konstigt.. precis så känner jag också.. Nu ska det minsann tas tag i saker o ting :)
Jag rensade och grejade för fullt igår så här står allt på ända känns det som :) men som du skriver, bäst o passa på medans kliet håller i sig :)
Ha en underbar fredag.
Stor kram
Jessica

Browneyedgirl sa...

Hej finaste och goaste du =) Ohh skicka det där januarikliet till mig. Känner att det ligger pch pyr bakom någonstans, kanske det slår till snart. Härligt med en tripp till ikea, var 6 år sedan jag var där. Skrattar. Hua mig så länge sen. Jag som älskar att strosa där, om det inte är för mycket folk vill säga. Kram och ha en toppen fredag

Teresa sa...

Du måste vara superstressad eftersom du SKRIKER, hahaha. Stackare. Stressa lugnt.

Kram

Prinsessorna på Bellevue sa...

HAHAHA!
TERESA DU HAR SÅ RÄTT... KAN MAN FÅ NÅGOT LUGNANDE....

KRAAAM