Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

onsdag 30 januari 2013

Dunkla skogar och vindlande stigar...


Godmorgon!

Liten Pella. På den tiden det begav sig...

Äntligen var det promenadväder ute och inte svinkallt näsförfrysningväder och Nordpolsvindar. Floriskorven var inget vidare till sällskap utan drog igen sina blå, tämligen omgående. Jag fick roa mig själv och gick förbi anslagstavlan där man stått så många gånger och storögt och nyfiket spanat in de nya biofilmerna. Den gamla telefonkiosken som stod bredvid, är borta sedan länge och där stod du och lade i enkronor, kväll efter kväll, och ringde till mig. Fast det kanske hade gått en halvtimme sedan vi hade setts. Gick förbi den gamla tallen, där vi stod halva natten i sena september. Natten var kolsvart och stjärnbilderna rörde sig sakta på himlavalvet och ljumma vindar rörde om i ditt hår. Benen var fulla med dans och hjärtat översvämmat med bubbel och fniss.

Kom fram till stigen, som ledde in i skogen, där jag lekte som barn. Stigen var lite smalare nu och igenväxt och jag såg plötsligt en liten flicka med gul mössa och brun täckjacka som lekte att det fanns troll under stubbarna, precis som i Trolltider. Den Dunkla skogen mittemot var läskig och mörk och träden stod tätt som sparrisar. Där sprang vi snabbt, snabbt i Ronjas skog så inte vildvittrorna, grådvärgarna eller de underjordiska skulle ta oss. Nu var Dunkla skogen gallrad och såg inte fullt så otäck och läbbig ut. Men inte lika vacker heller. Som då.

Gick förbi min gamla pulkabacke, där jag nästan slog ut en framtand. Det kan ju liksom bli så om man försöker krypa uppför en isbacke i 45 graders lutning. Som tur var så var det en mjölktand, men jag fick dricka smält glass med sugrör och jag var lycklig ändå. Skridskobanan låg öde nu. Hörde nästan våra skrik och tjo och tjim när jag gick förbi. Åkte skridskor vareviga kväll och det var knökfullt med ungar med termobyxor och blöta Lovikkavantar, röda blossande kinder och ångande andedräkter.

Floriskorven missade alltihop. Hela min barndom. Lyfte lite trött och otacksamt på ena ögonbrynet då och då, men snusade vidare i vagnen, alltmedan hela hennes mammas ungdom spelades upp. Totalt ointresserad av alla gömställen, kojor, farliga bäckar, trollskogar, skidspår där man trillade som liten, sommarheta asfaltsvägar där man skrapat upp knäna, dungarna där man hade hemliga, osynliga hästar, vindlande stigar där man hittade som i sin egen ficka, räckena där man satt och dinglade med solbrända plåstriga ben, tuggade päronbugg och drömde om framtiden, långt hår och ögonskugga.  

Nåja, det blir väl fler gånger.

Men det var knappt så gummistövlarna orkade gå hem.

Är man lite drömsk och vimsig, så kan det bli så.


Kram


36 kommentarer:

Oana sa...

Du skriver så otroligt fint!!! När jag läste din blogg nu det kändes som jag var där med dig och åkte skridskor och läkte med dig och alla andra barn; du är jätteduktig
Vilken fin bild på dig!!
Ha en bra dag
Kraam till er
Oana

Prinsessorna på Bellevue sa...

Tack snälla, Oana! Vad gullig du är! Jag blir glaad!

Ha en bra dag, du med!

Kraam

Anonym sa...

Tack för jag fick vara med o drömma mig tillbaka med dig. Kram

Prinsessorna på Bellevue sa...

Ingen orsak! Kul att du ville följa med!

Kraam

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Ja vilka fina minnen du delar med dig. Du borde verkligen skriva böcker, man blir ju helt inne i texten som du skriver ju och vill ju att den skulle fortsatt en bit till:)
Ha en fin dag nu.
Kramar,Jennie

~ INA ~ Inas☆House sa...


Ja,tänk att så många minnen kan poppa upp genom en promenad. Det blir som en nostalgitripp när man går i sina gamla kvarter och ser ställen man har lekt på. :)


Kraam
Ina

Prinsessorna på Bellevue sa...

Vad glad jag blir, Jennie! Det blir säkert fler nostalgipromenader...

Ha en fin dag, du med!

Kraam
Petronella

Prinsessorna på Bellevue sa...

Ina!
Visst är det så! Man har ju minnen vid varenda sten och stubbe...

Ha en fin dag!

Kraam

Anonym sa...

Du kan det här med att skriva du :) jättehärlig blogg har du!! Så kul att följa dej..det blir liksom att man ler lite extra när man far förbi erat hus!! / carina

Prinsessorna på Bellevue sa...

Vad kul, Carina och tusen tack för snälla och fina ord!

Kraam

Bittan sa...

Så ingenkännande :-))) Jag gjorde ett liknande inlägg när LillPrinsen var bara ett par månader gammal vid denna tiden förra året och jag var ute och gick med honom i barnvagn . Visade min uppväxt , skolan ,pulka backen mm men han bara sov och sov han med :-)))Vad inlevelsefullt du skriver man riktigt kände sig som att man var med dej , å nästa gång håller sig Floris säkert vaken så hon får hänga med hon med :-)))
kram Bittan

Ewa`s Galleri sa...

Härlig berättelse,Känns som det skulle kunnat vara jag som gick där ,Nostalgikänslor,härligt
Ha en skön dag

Prinsessorna på Bellevue sa...

Bittan!
Vad lustigt! Får spana lite i ditt arkiv, vid tillfälle. Kul att vi skrivit om samma saker... Ja, väldigt intresserade barn man har, eller hur... hahaha!

Kraam
Petronella

Prinsessorna på Bellevue sa...

Tack Ewa! Snälla ord!

Ha en skön dag, du med!

Kraam
Petronella

Vardag och flärd sa...

Vacker nostalgipromenad, minnen är oerhört värdefulla! Du skriver så vackert så du måste samla dina skrifter i böcker till alla barnen! Bloggen kan ju faktiskt försvinna. När man ser bilder eller läser texter kommer gamla minnen fram igen, det är en fin gåva till barnen.
(I brådskan kan jag inte uttrycka mig så fint som du så nu vet jag inte ens om du förstår vad jag vill ha sagt.)
Ha en fin dag!
Kram Eva

Prinsessorna på Bellevue sa...

Tack snälla, Eva! Visst förstår jag och du är klok du. Man skulle kanske skriva ut allt och lägga i en pärm, så finns det kvar. Datorer känns inte lika säkert, eller hur och inte lika kul att bläddra i heller... Det skulle vi ju alla göra, skriva ner några rader när man kommer på något och samla i en vacker pärm. Skulle säkert bli till glädje för barnen sedan...

Ha en fin dag, du med!

Kraam
Petronella

Anonym sa...

Så underbart fint du skriver. Alltid lika roligt att läsa din fina blogg varje dag.

Kram Eva

Prinsessorna på Bellevue sa...

Tack Eva! Jag blir så himla glaad av alla som skriver så... Gör att man kanske fortsätter ett litet tag till!

Kraam
Petronella

Norr om Köpenhamn sa...

Hela barndomen på en promenad...tack för att du ville dela med dig :))
En dag kan du berätta allt för lillfia när hon inte längre snusar gott i sin vagn.

Ha en finfin onsdag!
Kram
Ulrika

Prinsessorna på Bellevue sa...

Ulrika!
Tack snälla och ingen orsak! Ja, det måste jag göra... När hon blivit lite äldre och lite förståndigare...

Önskar dig detsamma!

Kraam
Petronella

Ett hem på landet sa...

Gillar verkligen att läsa det du skriver i din blogg. Vad det än är för ämne du behandlar så fängslar din text mig. Du borde bli författare eller journalist tycker jag!!!
KRAM

Prinsessorna på Bellevue sa...

Vad gullig du är! Dina ord värmer mig och jag blir stolt som en tupp!

Stoor kraam till dig!

Petronella

Linda sa...

Så vackert du skriver. Jag kan riktigt se allt det där framför mig och visst är det med både glädje och lite vemod man minns sin barndom. Glädje över att den var så lycklig och lite vemod över att man aldrig kommer få känna den där känslan igen att varje liten gren och varje sten i skogen kan förvandlas och i en helhet skapa ett äventyr.
Fast i och för sig så vet jag att trollen lurar i skogen när jag går där nu också och är det inte en liten älva som dansar så vackert på ängen?

Kram Linda

Prinsessorna på Bellevue sa...

Du har så rätt! Så kommer det aldrig bli igen... Såklart det finns småtroll, älvar och tomtar. Försökte kika noga när jag gick förbi ifall jag skulle få syn på någon liten som skuttade förbi, som hade glömt bort sig... Men en vacker dag så...

Kraam
Petronella

Victorias Provkök sa...

Vad fint du skriver;)
Ha en strålande dag
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Prinsessorna på Bellevue sa...

Snäll du är Victoria! Tusen tack!

Önskar dig detsamma!

Kraam
Petronella

Queen of Kammebornia sa...

Vilka vackra minnen som blir som små filmer i mitt huvud nu :) Kram!

dianasdrömmar sa...

Så fina minnen kan se det framför mig :) kramar i massor Diana

Blommiga Rutan sa...


Hej!

Sååå jättefint du skriver! (som vanligt). Roligt att se hur lik dina prinsessor du var som barn!

Ha det så bra
Kram Anncathrine

Prinsessorna på Bellevue sa...

Tack Pia! Roligt att du ser det så!

Kraam
Petronella

Prinsessorna på Bellevue sa...

Tack Diana och kramar i massor tillbaka!

Petronella

Annas röda stol sa...

Så fint! jag behöver inte läsa några böcker, du underhåller så hjärtligt. Kraam Anna

Prinsessorna på Bellevue sa...

Tack Anncathrine!
Vad gulligt sagt! Vad glaad jag blir!

Kraam
Petronella

Prinsessorna på Bellevue sa...

Meen, Anna!
Vad du är snäll!

Kraam
Petronella

hemma hos lilla mej sa...

Alltid lika mysigt att läsa dina inlägg.Det känns som jag var ned dej på promenaden.Du är underbar vännen.Ha en fin dag kramar Rita ♥

Prinsessorna på Bellevue sa...

Åh, vad roligt att höra!

Det är du med! Ha en jättefin dag!

Kraam
Petronella