Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

fredag 11 januari 2013

Grattis lilla Felicia, 5 år idag!

Godmorgon!

Liten Felicia!
Fotograf Liv Rickardsdotter

Älskade lilla fislisan är den enda flickunge som kommit till oss utan att vi var liksom förberedda på det. Därför fick hon också det vackra namnet Felicia, som betyder lycka. Såklart. Vad annars.

Att det var en flicka i magen var liksom självklart och hon skulle komma på Fidelis födelsedag, den 9 januari. Eftersom Fanny kom i ambulans och Filippa var igångsatt så var det självskrivet att även denna lilla bebis skulle bli igångsatt. Tvekade länge, men bestämde mig till sist att inte bli det. Utan chansa och hoppas på att hon skulle bli född på det nya året istället. Annars skulle de sätta igång mig de sista dagarna i december.

Jag var så otroligt nervös för att det skulle bli en supersnabb förlossning och kanske ambulans och grejer igen. Den 27 dec 2007 fick jag sammandragningar non stop och då lade jag mig på soffan och sade att jag inte tänkte gå upp igen förrän på Nyårsaftons kväll. Sagt och gjort. Där låg jag. I flera dagar. Gjorde inte ett skapandes grann och så fort jag rörde mig så körde det igång. Kl 19 på Nyårsafton steg jag upp, bokstavligen, och vi firade in det nya året. Ända fram till tolvslaget så hade jag värkar var femte minut. Tittade oavbrutet på den stora klockan hos mor och far och hoppades att den lilla skulle hålla sig kvar. När det nya året ringdes in så stannade det tvärt. Lade av helt. Blev helt kav lugnt. Stilla. Inte den minsta lilla sammandragning ens. Puts väck.

Det blev Fidelis födelsedag och ingen bebis ville ut. Alla var helt chockade då jag fått alla barnen för tidigt och detta var ju ändå nummer fem. Liksom. Var på kontroll den 10:e och läkaren sade att morgonen efter så skulle den lilla bebisen ut. De vågade inte vänta längre.

Härliga smutsiga barfotafötter!
Fotograf  Liv Rickardsdotter

Den 11 jan 2008 åkte vi mycket pirriga in till förlossningen. Vi längtade så efter den lilla i magen. De var fullt upptagna så jag sattes igång först vid lunchtid. Vi hade ett eget litet rum uppe på avdelningen och vi läste skvallertidningar och jag tittade på "Våra Bästa År", försökte gå omkring lite men satt mest upp hela tiden på sängkanten, vaggade fram och tillbaka och dinglade med benen och försökte fokusera på den lilla därinne. Ringde på klockan och sade att nu var det nog strax dags. Sköterskan ojade sig lite och vi fick åka hiss ner till förlossningen och vi irrade omkring där nere, för det fanns inga lediga rum och jag kände att nu får de nog fixa ett rum illa kvickt. De fick lov att till sist ta in mig på infektionsrummet för det fanns inget annat och jag tittade oroligt på N som lugnade mig och sade att jag inte skulle vara orolig för förmodligen så var det nog det renaste rummet på hela förlossningen. Jag fick byta om och lade mig på sängen och barnmorskorna gick ut, då de hade fullt upp med andra födande kvinnor. Efter mindre än 20 min ringde jag på klockan och de kom strax efter och fick i princip fånga den lilla flickan i luften. Mycket chockad personal och tagna och lyckliga föräldrar, med den raraste lilla flickan i famnen, som fick namnet Felicia.

Fotograf  Liv Rickardsdotter

Felicia är vår lilla teaterapa, en riktig Dramatenskådis minsann, liten fiolspelerska och en mycket bestämd liten dam med stark vilja. Kan bli arg som ett bi då och då, men som tur är går det där arget över lika snabbt som det kommer. Är för det mesta sprudlande glad och skrattar så högt och hjärtligt och sådär smittande och hon är så himlans kramgo och säger så in i norden roliga och kloka saker hela tiden så man blir alldeles paff och tänker att det här måste jag bara komma ihåg. Hon har änglahår och söta små skrattgropar och allvarliga ögon och är precis som "Lotta på Bråkmakargatan". Rakt av. Ett riktigt aprilväder och full fart jämt. Som ska bli djurskötare och som längtat så innerligt till sin födelsedag.

Grattis älskade Felicia!


Kram

Felicia, endast några dagar gammal...


17 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart.... :)
Stort GRATTIS till detta söta lilla flickfrö <3
Ann-Louisekram

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Det är så kul å läsa vad du skriver, du uttrycker dig så himla bra och det är så fint skrivet om dina söta barn!
Så där var det för mig oxå med nr2 jag sa till barnmorskorna, när de ville att jag skulle sitta ner. ja men jag kan inte för bebisen är på väg. Nädå det är det inte än. Jag la mig på en säng iallafall och 10 minuter senare så var hon ute, hihi hon skämdes lite och bad om ursäkt sedan:0 Ha en bra födelsedag med tjejen. Kram Jennie

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Underbart minne som du delar med dig av.
Meningen med livet... våra barn!!
Härliga bilder av lilla Felicia, ha nu en jättemysig fredag och en underbar födelsedag... 5 år.. vilken underbar ålder!
Stor kram
Jessica

Blommiga Rutan sa...


God morgon!

Du skriver som vanligt såå fint!
Jättegrattis till din underbart söta lilla prinsessa på 5 års dagen! Har två döttrar ( vuxna nu) men minns att 5 år är en fantastiskt rolig ålder, ångrar att man inte skrev ned allt roligt som sas och gjordes! Men en hel del kommer man ju ihåg. Njuuut! Ja, det hör man ju att du gör, av
alla dina tjejer!

Önskar en härlig helg och en rolig födelsedag!
Kram Anncathrine

Mittgodastefinaste sa...

Åå så fint skrivet! Hoppas att ni och framförallt lilla Felicia får en underbar dag!

Kramar Jenny

Villa Björkenäs Backen sa...

Så Söt !
Varma Grattis hälsningar till Felicia !
Önskar er alla en god helg _!

Kram Sirpa

Unknown sa...

Grattis gullunge!! Vilka vackra bilder, får mig att längta till sommaren =)) Så bedårande bild på alldeles färsk bebis, det krusiga håret är ju fantastiskt!
Jösses så många kalas det måste bli hemma hos er varje år, kul men säkert lite kämpigt med, mycket fix ;)

Ha en lovely fredag och trevlig helg!
Kramar Catta

Villa Hasselbacken sa...

De duggar tätt nu födelsedagarna. Lika hos oss också, tre veckor i rad. Dottern, svärfar och idag svåger.
Vilka härliga bilder du visar och visst är det så att man minns precis hur det var på förlossningen fast många år har gått...
kram Lena

Nyanser av vitt sa...

Vilket underbart inlägg. Grattis till lilla vackra Felicia. Så vackra bilder också.
Ha en fin helg
Kram Agneta

Anonym sa...

Ville bara tala om vilken underbar blogg du har med alla dessa fina bilder och underbar text till,så roligt att läsa. Önskar Er en fin födelsedag!

Kram Eva

Annas röda stol sa...

Härliga bilder och ha ett mysigt kalas :) Kram Anna

Teresa sa...

Grattis Felicia, gud vilket tantkrull hon hade, men bara när det var blött eller?

Snart ska vi ses du och jag, visst då?

Kram

Anonym sa...

Så gullig!!!
Önskar dig en oslagbar fredag tillsammans med din familj, dom finaste F-flickorna.
Kram
AC

Ett hem på landet sa...

Grattis Felicia!!!

Ja visst går tiden fort när man har barn och visst önskar man att man kunde bromsa tiden ibland, samtidigt som det är så roligt att se dem växa och utvecklas.

Kram Anna

Heather sa...

Oh, what a sweet girl! I have a 5 year old daughter as well. She also has long blonde hair! Your girls are just beautiful~

Prinsessorna på Bellevue sa...

Tack alla supersöta, för fina gratulationer idag till liten femåring, som precis har somnat sött!
Jättegulligt av er och TUSEN TACK!

Teresa! Ja, när håret var blött så var det värsta tantpermanenten, nästan alla har haft så...

KRAAM
Petronella

Ekenäsliv sa...

Vilken underbar bild på er skrutta!!!
Stort GRATTIS i efterskott!!!
Massa kramar Anna