Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

söndag 27 januari 2013

När man har sett sina bättre dagar...

Godmorgon!


Alltså, när man står i morgonköket, där den obarmhärtiga ickeförlåtande januarisolen lyser in, som den genom alla tiders tröttaste person som någonsin har hasat i ett par halkiga, blåspräckliga raggisar, med håret på ända som en piassavakvast, i en sjavig morgonrock, utan BH och har fött och ammat cirka 57 ungar på raken och man är skrämmande och otäckt lik Alice Cooper eller typ Marilyn Manson, som har varit på världsturné i åtta månader med fullt hålligång, sådär på morgonkvisten. Man har kort sagt sett sina bättre dagar. Om ni förstår.

När då ändå den äkta hälften kommer fram och man får en puss på kinden och säger godmorgon och viskar att man är fin, då måste det väl ändå vara det yttersta beviset på sann och ren kärlek.

Eller en liten inbäddad vit lögn. Eventuellt. Mest troligt.
 Ni får fråga honom.

Felicia granskade mig under lupp härom dagen och kisade med ögonen och sade: - Mamma, jag tror faktiskt att du är lite finare med smink. Jag, som fullständigt höll med, men som samtidigt höll på att skratta ihjäl mig, fick ju lov att behärska mig gentemot denna lilla ängel med sitt ljusa rufshår som tydligen druckit sanningsserum och helt enkelt var tvungen att säga sin rara lilla mamma sanningen. 
Det gick bara inte att hålla den inom sig.

Jag försökte vara allvarlig och sade förvånat: - Tycker du?
Den lilla toviga ängeln, såg på sin mamma med sina stora ögon av äkta medlidande och kände med ens att hon nog måste linda in det hela och genast måste säga något snällt. Och det fort också.
- Fast jag tycker nog att du är ganska fin, utan också.

Rara ärter det där...

Föredrar nog det där lilla snälla morgonljuget ändå.

Framför den hårda sanningen. 

Äh, that´s life. Det är bara att tugga i sig.

Fast kanske behövs det lite upppeppmusik. Så här en söndagsmorgon.

Trots allt.



Kram

Två morgonrufsisar...
Lillfisan och Floriskorven


24 kommentarer:

my Haven sa...

Härligt skrivet! Ja, visst får man en och en annan sanning från sina barn! Ha en bra dag i din sjaviga morgonrock;)

Anonym sa...

Såå fint!!
Min svärmor sa alltid förr att fyllon och småbarn ..ja det är de som säger sanningen..hihih

Önskar dig en fortsatt fin söndag vännen ♥
Ann-Louisekram

Prinsessorna på Bellevue sa...

Ann-Louise!
Hahaha! Preciiis... Så sant som det är sagt!

Kramar
Petronella

Carita Liljendahl sa...

Det var fina kommentarer av härliga nära och kära. Och så jag skrattade åt din liknelse med Cooper och Manson! Ha en fortsatt bra dag!

Hannis sa...

På något sätt så är det ändå bra med dom där dagarna där man ser ut som fan själv.
Och bara kan vara i det och bli älskad ändå. Det är kärlek det=))

Min fyraåriga gudson satt en morgon och tittade på när jag sminkade mig och sa: Ooo, vad kladdig du blir!
Nu måste du tvätta dig igen...
Tror jag måste öva på min sminkteknik minsann!

Ha en skön dag/Kram Hannis

Hannis sa...

Ps, jag har röstat på dig=))
Skit i jante tycker jag.
Klappa dig på axeln istället!

Välkommen Hem! sa...

Jag skrattar högt åt ditt inlägg för det är preciiiiis så jag känner mig nästan varje morgon. Och jag tycker nästan synd om maken som måste undra hur man kan se ut som en svårt härjad uteliggare i ena sekunden och nästa, med lite smink på, så är man sin "snygga" jag. Tur är väl att smink och locktång finns för utan dem hade man nog fått leva i celibat...haha!
Kramar, Judita

OddStyle.dk sa...

Så fine billeder og tekst :-))
Ja, man skal høre sandheden fra børn og fulde mennesker. Rigtig fin søndag - Kram

TIDSOPTIMISTEN sa...

Man borde nog sminka sig oftare jag är usel på det och inte har jag några små sanningssägare som kan påminna mig om det heller....ha ha ha.

Kram Ullis

Anonym sa...

Härliga Du(Ni)Som det här med skönhetssömn,man är ju snyggare när man lägger sig på kvällen än när man vaknar...Tack för en supertrevlig blogg..

Prinsessorna på Bellevue sa...

Jamen, huuur sant var inte det.... Sensmoral, sov så lite som möjligt och bli snyggare... Hmmm, kanske värt ett försök....

Kram
Petronella

Mittgodastefinaste sa...

Underbart inlägg Petronella! Ååå detta skoningslösa januariljuset som man ändå så väl behöver men samtidigt så avslöjande.

Vet du det där är min absoluta favoritlåt, jag började nästan gråta (det finns ju iofs ingen anledning men..) Jag vill ha den till allt. Fester middagar bröllop när jag städar jaa

Ha det jättebra //Kram Jenny

Prinsessorna på Bellevue sa...

Åh, det var inte meningen att du skulle gråta... Jag älskar också den, man blir så glaad och kan inte låta blir att dansa omkring som en galning och skråla för full hals...

En stor kram till dig Jenny!

Petronella

Queen of Kammebornia sa...

Haha, åh, vad jag känner igen mig! Rara ärter var ordet :) Men jag är säker på att du är vacker både med och utan smink. På olika sätt liksom :) Kram!

Prinsessorna på Bellevue sa...

Hahaha! Du är snäll du Pia... Kanske om man kisar i ett riktigt mörkt rum....

Kramar
Petronella

Annas röda stol sa...

Underbara ord!! Du är säkert jättefin både med och utan smink :) Kram Anna

Prinsessorna på Bellevue sa...

Nja, tror inte det, Anna... Men tack ändå... Fast olika, kan man säga...

Kramar
Petronella

Hemkära Hanna sa...

Ha, ha, ha! Du är underbar Petronella!
Det blir väl så där med åren och barnen och sömnen. Jag känner igen känslan. Skönt att ha en med de rätta glasögonen på när man behöver det.
Kram!

Prinsessorna på Bellevue sa...

Tack, gulliga Hanna! Ja, det är väl en himlans tur att jag har en sådan som inte har de där kritiska synande ögonen, för då vore det ju tvärkört... Hahaha!

Kramar
Petronella

Eddie och barnen på Bristol Academy sa...

Kärleken är väl blind?:) Anna

Prinsessorna på Bellevue sa...

Ja, Anna!
Och tuuur är väl det... Haha!

Kramar
Petronella

VisaLiza sa...

Visst får man härliga kommentarer från sina barn. Min näst minsta sa tidigare i veckan: men oj du är ju fin idag! Vad ska man säga :) Kramar Liza

Prinsessorna på Bellevue sa...

Ja, Liza, de där små sötnosarna! Man skulle skriva ner allt, för det är ju massor med roligt som de säger vareviga dag...

Kramar
Petronella

Thorun. sa...

Haha!
Vilka gullungar ni har.. Tänkte bara medge att jag kikar in här emellanåt och fnissar åt vardagen som du delar med dig av.

Ska kolla in var och hur jag gör för att rösta också. Inte för att jag läser någon annans mammablogg men jag är rätt övertygad om att du har den bästa.
Kram på dig! =)