Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

söndag 17 februari 2013

Under takåsarna i Paris och intorkad blåbärsyoghurt...

Bonjour!

Fideli på sin Paris-resa 2009

Idag har jag varit med Edith Piaf under takåsarna i Paris. Ganska trevligt faktiskt när man står och skalar potatis och plockar ur diskmaskinen och försöker gnugga upp intorkad blåbärsyoghurt från köksgolvet. Några pastahjul hittade jag också och en hel del annat smått och gott.

 Funderar lite på mitt oglamouriga liv.

Vyer passerar förbi där man sitter på ett urgammalt café i Paris, med superlånga och supersmala ben, lite nonchalant slängda över varandra, med något snyggt högklackigt på fötterna. Sitter och sippar på en café au lait. En liten söt scarf blåser i vinden och det långa håret ligger liksom helt perfekt och är så där vågigt och Paristjockt, som man vill ha det. Lite trés chic, sådär.

Naturligtvis ser man ju Eiffeltornet i bakgrunden när man trippar hemåt i kvällningen, till den ursnygga takvåningen i stadsdelen Montmartre, nära Sacré-Coer, och man går så där snyggt och vant och inte alls vingligt och svajigt. Förmodligen har man en baguette under armen och en liten snygg, näpen handväska såklart och en liten kappa, i en fin vårig pastellfärg, som vippar lite när man går så där fint.

Ser ni?

Jag gör det. Hur klart som helst.


Au revoir



Fideli och La Tour Eiffel

Fotograf  Fideli

Ja, man skulle väl kunna stå ut par dagar eller så...

i denna vackra stad!

Parislängtar...

15 kommentarer:

Annas röda stol sa...

Ja precis så!!! Visst behöver man drömma bort ibland :) Fina flickor du har. Ha en trevlig kväll. Kram Anna

Fröken Gredelin sa...

Paris!! Tänk att ta en båttur på Seine en sensommardag, helst i skymningen så att Eiffeltornet avtecknar sig så vackert, sedan sätta sig på ett café på champs Elysees och beskåda alla människor och äta macaroons... Jag förstår fullkomligt hur man kan drömma sig dit:) Lite skillnad mot Kungälv i februari då snöflingorn yr må jag ju säga:) Fast i Kungälv kan man ha pyjamasen på sig och äta Toblerone i soffan och det funkar ju förstås det också! Kram på dig!

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Ja jag såg mig sitta där med dig och fika, jag har väl ett lika oglamouröst liv som dig kan jag tänka mig:)
Förresten, hund är bra, alltid rent på golvet under barnens stolar hihi.
Längta på.
Kram Jennie

Hemkära Hanna sa...

Paris är en synnerligen trevlig stad men att bo i ert vackra hus fullt av prinsessor är inte min definition av oglamoröst. :)

Vardag och flärd sa...

Klart du kommer till Paris så småningom! Men den största lyckan har du NU med dina prinsessor!
Varmkram Eva

till-vidas-ara sa...

Ååh jag kan se det framför mig verkligen! och vilka drömmar jag också har om Paris..ofta..fast jag aldrig ens varit där. det är mina drömmars stad och en vacker dag reser jag dit jag med. fina fina bilder på dig och då. blev sugen att leta fram min gamla Piaf jag med..

kramar Lycke

Prinsessorna på Bellevue sa...

Hahaha! Det verkar som man skulle kunna få med ett helt gäng härifrån och dra till Paris!
Vi skulle kunna gå på caféer och vara lite svåra och bohemiska, läsa dikter och flanera runt...

Kraaamar
Petronella

frk. Frida Fortissima sa...

Visserligen har jag aldrig varit i Paris, men nog känner jag det så tydligt och klart, och nog ser jag det framför mig!

Och nog hör jag Edith sjunga...som hennes röst har följt mig genom livet och vilket livsöde hon bar med sig, denna kvinna. Filmen om henne renommenderas varmt om du inte redan har sett den. Den är så rörande, så stark.

Kram!

dianasdrömmar sa...

Var ju nyss i Paris men föredrar sommaren :) har ju tur att få resa dit i jobbet :) kram Diana

Villa Hasselbacken sa...

Har aldrig varit i Paris men efter att ha hört din målande härliga berättelse så vill jag åka dit direkt.
Ja man undrar ibland vad man håller på med när man vandrar runt bland dammtussar i sitt ekorrhjul.
Nej,du lär jag sätta lite bättre fart på hjulet.
Kram Lena

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Jag ser dig framför mig... Sittandes på ett underbart litet café njutandes av en kopp :)
Drömmar ska man ha.. när man minst anar så kanske de slår in :)
Stor kram
Jessica

Oana sa...

Jag drömmer också om Paris.Jag ser dig framför mig i ett litet cafe och du pratar med mig;ja, det är sant... vi är tillsammans i Paris och dricker kaffe och pratar om mode veckan.Det är fint att drömma.............

Kraam
Oana

Prinsessorna på Bellevue sa...

Oana!
Låter perfekt!!!! När åker vi??????

Kraaam

Carita Liljendahl sa...

Härliga minnen som foton väcker till liv, så levande beskrivet också.

Men visst är vardagen också fin med sin intorkade youghurt och lite smuts i hörnen. Du har ju en så härlig familj!

Oana sa...

Vi åker när du vill!!!!!!!!!!
Jag är alltid redo för att åka på semester
Kraam
Oana