Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

tisdag 5 februari 2013

Önskar det gick sirapssakta och superlångsamt...

Godkväll!

N plockar med dagens post och pratar om livförsäkringar och efterlevandeskydd.

Frida pratar om hur fort tiden går och att det bara är några månader kvar av sexan och sedan hux flux ska hon börja sjuan, konfirmera sig, ta studenten, bli vuxen och stor. På riktigt. Hon säger att hon får tidspanik och vill sakta ner, så det går sirapssakta och superlångsamt.

- Ja, och vips så är du lika gammal som mig, säger jag. Det går jättefort.

Hon fortsätter och menar på att tjoff så är hon gammal och sedan är det bara döden kvar och så ligger man där. 

Med ens så knyter det till i bröstet, jättehårt och gör nästan lite ont. Får svårt att andas och känner att jag inte heller vill att allt ska gå så himlans fort hela tiden, utan vill också att det ska gå sirapssakta och superlångsamt. Känner att det kommer tårar och bränner i halsen och tänker på den där filmen där den lilla pojken säger: - Det är väldigt kort tid man lever, om man tänker på hur länge man ska vara död...

Känner på riktigt nu att man måste ta vara på tiden och verkligen njuta varje dag. För varje dag är en dag av livet. Inte bara tänka framåt hela tiden. Utan här och nu. Nu och här.

Bland disk och stryktvätt. Bland fiolträningar, skolskjutsar och räkningar. Bland Bolibompa och sagoläsning. Bland kramar och hårrufs. Bland pussar och danssteg.

Säger till Frida att vi ses ju i Nangijala.

Sen igen. Allihop.

Och tårarna rinner.


Kram

Liten dansande Filippa!

13 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Så sant och viktigt! Att ha förstånd att njuta av häret och nuet. Att vardagen faktiskt är det efterlängtade livet.

Annas röda stol sa...

Så underbart!! En härlig sommarbild, det behöver man idag. Kram Anna

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon fina !

Visst ör det så !
Så sanna och fina ord från er båda två :)
Jag yar verkligen blivit mer och mer sån där som bara njuter...
Försöker ta vara på varje dag.
Älskar att få sjunka ner med mina i soffan, kramas Och se en film tillsammans och så äta lite popcorn.
Allt . att ta vara på varje dag så gått som det går...
Men så klart att man kan vara lite iriterad i mellan åt ;)

Men bara här och nu är lätt för mig medans vi måste planera vårt liv tanken på mannens arbete och få ihop vardags pysslet...
Men då brukar jag bromsa. Vi tar det sen ;)

Så härliga funderingar från en liten tös ändå ...fast hon är på väg att bli stor !

Jag är tacksam för livet ! Sen kan ju ine allt vara på topp varje dag men så är ju livet.
Livet är ju av allt både glädje och sorg.

Nu önskar jag er härlig dag! Njut ! :)
Det ska vi också göra :)
Vi är lediga.... En varm kram från mig ! :)

Vardag och flärd sa...

Nej, nu börjar jag gråta! Det är ofta barnen som ger oss tankeställare och tur är det annars skulle vi bara rusa på. Du har så fina flickor!
Kram från Eva

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Känner en klump i bröstet nät jag läser... Nu vill jag bara kramas med mina killar :)
Det är så himla viktigt att faktiskt leva här och nu.. såklart man måste planera framåt... men inte glömma vad som är viktigt på vägen dit.. till framtiden..
Stor kram till dig.
Jessica

Anonym sa...

Ja bland allt detta...så är det att ha familj och barn....och det är livet det...iaf enl mig...hihhihi

Underbar läsning vännen....läsning som värmer i själ och hjärta :)

Önskar er alla en fin februaridag
Ann-Louisekram

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Ja usch ja! När tom barnen tycker att tiden går så fort och de börjar tänka på framtiden så,, jobbigt.
Jag kan inte tänka så längre för som sagt det gör ju riktigt ont i hjärtat och magen då!
Jag har nog lärt mig att leva lite mer i nuet. Man har sett mycket elände och det har väl fört med sig att man tar till vara på tiden på ett annat vis. Ibland så ramlar man tillbaka i det gamla tänket för det är faktiskt svårt att lära sig leva i nuet!
Ha en fin dag fina fina du.
Kram Jennie

hemma hos lilla mej sa...

Ja du har så himla goa och underbara prinsessor .Men du är ju bara så himla underbar själv vännen.Ha en skön onsdag.Massor av kramar Rita ♥

årstidens bästa sa...

Så sant.
Usch...jag blir så ledsen bara jag tänker på det....att allt inte kommer vara så här för evigt.
Men som sagt, tur att Nangijala finns.

Kram till dig.
Linda

fridasofias sa...

Åh jag blir både varm och kall på samma gång! Dom är kloka dom små, vi borde kanske lyssna mer på dem!

Ett hem på landet sa...

Vilka underbara reflektioner, så sant, så sant...

frk. Frida Fortissima sa...

Det är viktiga ord, fastän smärtsamma i all sin sanning och klokskap. Den där tiden...tänk så ofta jag känner mig i otakt med den, ibland går den så fort, ibland så långsamt. Det är svårt att lära sig att acceptera att det inte går att betvinga den...
Varm kram,
Frida

Anonym sa...

Vips och tjoff så fyller första lilla bebisen 18(!!!), säger att hon är vuxen, vill skåla i champagne med sin mamma, säger att hon tänker susa till Turkiet med tjejkompisarna i sommar och det knyter sig i hela mig, det gör lite ont i navelsträngen faktiskt... Men så är hon ju alldeles ljuvligt underbar ännu och kommer så alltid att förbli <3
http://litenh.blogg.se/2013/february/precis-nu-fast.html