Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

tisdag 12 februari 2013

Magnetröntgen och klipulver och loppor överallt...

Godmorgon!


Som om man vore en liten bubbla som håller på att spricka när som helst...

Alltså om någon säger åt en att du måste ligga blixt stilla i ca 30-40 minuter och man inte får röra en fena, då blir man ju helt knäpp och lite fröken tvärtemot och vill inget annat än att vifta på tårna eller röra sig åtminstone pyttelite. Det spänner i hela kroppen och till slut börjar musklerna nästa krampa för att man ligger med högerfoten i en lite konstig ställning och man måste tokkoncentrera sig på att ABSOLUT inte röra sig en endaste millimeter.
 Supersvårt och värsta bedriften ju.

Dessutom är det jättehöga läskiga, dunkande ljud hela tiden som man hör väldigt bra och tydligt trots att man har hörlurar på sig och lyssnar på Bruce Springsteen och Prince på P3.

Igår kväll var jag på magnetröntgen, då jag äntligen tagit mig i kragen till sist och besökt en läkare för min stackars fot. Har haft ont i 7 1/2 månad, men ni vet hur det är... Man tänker hela tiden att det går väl över. Till slut. Vill ju inte springa och pjoska stup i kvarten för struntsaker. Typ.

Så knäpp är jag alltid när det gäller mig själv. När det gäller andra hojtar jag alltid högst av alla: - Meen, heerreguuud, det där måste du ju söka för! Vad väntar du på! Ring! Nu!

Nog minns jag den gången när jag fick tokskäll av sjuksköterskan när jag hade ignorerat min halsfluss och tänkte som jag brukar att det ger sig väl och blev superdupersjuk och fick värsta halsbölden och har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv. Akut in på STORA lasarettet, utan att passera gå. Samtidigt hade jag skalat av en flik av tummen på ett rivjärn och tummen var stor som en mindre falukorv och galet röd och bultande. Tänkte att det går väl över och skar upp tummen två gånger för att tömma den på var. Man vill ju inte springa i onödan liksom.

Ja, ni fattar. Är huvudet dumt får kroppen lida. Eller nåt sånt.

I alla fall, så undrar man ju. När man ligger där i den där magnetröntgengrejen och tittar upp och studerar mönstret i takplattorna, så kliar det liksom överallt. Som om det vore klipulver på hela kroppen.

Eller loppor.

Eller känns det bara så för att man inte får?


Kram









15 kommentarer:

Mittgodastefinaste sa...

Du måste ta hand om dig! Men jag är också sådan att jag ropar till andra att de ska till doktorn men går inte så gärna själv!

Hoppas att din fot blir bra vännen kram Jenny

Browneyedgirl sa...

Viktigt att ta hand om sig själv, men jag är likadan. Hoppas dom hittar vad som är fel med foten. Inte skoj att ha ont.
Kram kram

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Ja det var nog på tiden då att du sökte nu för foten:) jag vet..är oxå sådan, ungarna åker man in med direkt medans en annan kan nog vänta ett tag. Tex så har jag haft ont i ryggen sedan min son föddes..-98!!!! jag har inte sökt för det men nu kan jag knappt gå emellanåt och tror det är diskbråck eller liknande.
Hoppas de hittar vad som är fel nu då så du får känna dig smärtfri snart igen!
Kram Jennie

Avslutat konto sa...

Jojo... jag vet precis. Tänk dit att de säger samma sak till en (mig) som har diskbråck och inte KAN ligga på rygg för det är då det gör som ondast... PLussa på med lite klaustrofobi som gör att när de kör in huvudet i den där tunneln (och man blundar för att inte veta hur nära näsan är taket) så slår hjärtat så man tror att man ska dö, det pulserar i hela överkäkens tandkött! Och så detta hemska dunk... värmen... oljudet... och ångesten över att veta hur trångt det är! NÄ FY TUSAN! Det gjorde jag för ett år sen drygt, det var en skräck! Stackars stackars prinsessmamma som fick göra det! Och dessutom blev plågad med Springsteen! *S*

Puss o kram och mängder av medkänsla!

Linnea Silversmed

Prinsessorna på Bellevue sa...

Tänk att det finns flera som är som dumsnutar när det gäller en själv! Visst är det så, när det gäller barnen så ringen man ju bums och på direkten! Annat är det när det gäller en själv, som sagt, då går det nog över av sig självt....
Jag vet, Linnéa! Faktum är att jag har gjort den där röntgen förut, fast då i huvudet. Det var fruktansvärt otäckt. Fick tokblunda hela tiden för att inte flippa ur och bli galen och få panik, och sedan det där vansinniga ljudet på det... Det är ju liksom inte fem minuter heller, som man ska ligga där...

Nej, kraam på er alla och så får vi väl bli bättre att ta hand om oss!

Petronella

årstidens bästa sa...

Jo, så där är jag med...

Hoppas det blir bra med foten snart.
Ha en alldeles strålande dag.

Kram
Linda

VisaLiza sa...

Oj, oj låter som du måste börja lyssna på din kropp. Det är inte så lätt men det låter som om det är läge. Vad gäller det där med att vara stilla så förstår jag att det inte var så lätt. Skönt att det är över. Kramar Liza

Unknown sa...

Men kära du..ja du får bli bättre på att ta hand om dig själv vännen! Fast jag är lite lika dan..
Ja det klias nog lite extra bara för att du inte får röra dig, det gjorde det på mig med när jag låg i magnet röntgen, jag låg i 40 min..med en ballong i tarmen samtidigt, som blåstes upp och ner..upp och ner.. Samtidigt som en sjuksköterska killade mig med en pensel på benet. De reggade hjärnreaktioner på nåt vis, helt crazy!!
To much info? Haha, har man en en tarmsjukdom så har man, och det finns MASSOR av helt galna undersökningar att få uppleva ;)

Puss och kram på dig fina du, och looova nu att ta bättre hand om dig själv!!
Catta

Prinsessorna på Bellevue sa...

Ojojoj, Catta! Det lät INTE trevligt! Fy vad jobbigt att ha problem med tarmarna! Måste ha varit en mardröm och legat där... Det är dock tur att det finns grejer som kan se rakt igenom en och hitta vad det är för fel!

Ja, jag looovar! Ska bli bättre...

Kraam
Petronella

Fröken Gredelin sa...

Vad bra att du kom iväg och kollade upp foten, hoppas du får besked och hjälp nu! Kan tänka mig att man som mamma till en stor familj liksom lär sig att inte bli så "sjåpig", men du får ju ta och vara rädd om dig:) Jag har inte gjort MR men kan känna igen mig i situationen där man givetvis inte kan tänka på annat än det man inte får...!

Var ju nyligen på sjukhuset och gjorde en syresättningskoll över natten. När sköterskan spände fast mig i alla trådarna på hela kroppen så sa han att jag INTE kunde gå på toaletten under natten då man inte kan avbryta mätningarna sådär. Behövde jag gå så fick jag ringa på klockan och då skulle de komma med en toastol. Bara för att han sa så blev jag ju helt besatt av min blåsa och kunde inte tänka på annat!!:-)

Kram och trevlig tisdag (eller "godnatt" som jag råkade skriva i en annan blogg nyss, haha:))

Prinsessorna på Bellevue sa...

Förståår preciis! Det blir som ett inre tvång att tänka på det som man liksom INTE får tänka på.... Usch, den där kollen lät inte så rolig heller...

Ja, det är nog så... Man kommer i sista hand... Haha!

Kram på dig!
Petronella

Anonym sa...

Ja usch och fy, visst är det jobbigt. Jag blundade hela tiden och försökte koncentrera mig på musiken i mina öron. Lisa Nilsson.....
Bra att du tog dig i kragen i alla fall.
Ha en skön dag
kram
AC

Norregård sa...

Hej!
Har beställt eucalyptus hos vår lokala blomsterhandlare & bundit kransarna själv:))

Var rädd om Dig!
Malin

Prinsessorna på Bellevue sa...

Malin!
Jaha! Kransarna var ju superfina och inte helt fel att de luktar gott också! Jättebra idé och tack för omtanken!

Kram
Petronella

Teresa sa...

Men vad skönt att du äntligen tagit tag i det där med foten, hoppas du får den hjälp du behöver med den nu bara.

Kram