Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

tisdag 17 december 2013

- Men då finns kanske inte du längre...

Godmorgon!


Vet inte om det finns en femåring som längtar så förtvivlat efter sin sexårsdag och födelsedag i januari och räknar dagarna och har full koll på att den är nära och inte alls så himla långt efter julen. Vi åker hem från dagis och Felicia säger att hon längtar efter sexårs men kommer att sakna sitt älskade dagis. - Sen börjar jag ettan och sen tvåan, trean, fyran, femman, sexan, sjuan, åttan och sen tredje ring, säger hon.

Jag korrigerar lite fint och upplyser om att man kan fortsätta med både högskola och universitet efteråt. Om man vill alltså. Att man kan gå i skolan. Fast man är vuxen. 

Flisan tycker att det lite konstigt och säger: - Och sen blir jag mamma.

- Ja, hoppas det, säger jag. Sånt vet man liksom aldrig. Och du kanske gifter dig en dag med en person som du tycker hemskt mycket om också, fortsätter jag.

- Mmm, säger hon. Och sedan går mina barn på dagis och sedan på sexårs och en fasligt massa år i skolan som helst och sen får de barn och då blir jag mormor.

- Ja, säger jag. Tänk va.

- Men då finns kanske inte du längre, säger hon.

- Nej, säger jag. Och får ett plötsligt tryck över bröstet. 

- Och det är så himla sorgligt, säger hon.

- Mmmm. Himla sorgligt. Säger jag. Fast lite tystare.

Och så klappar den lilla sexårslängtade kloka jäntungen sin mamma på armen. 

Liksom för att skänka lite tröst.

Kram


12 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Barnens funderingar är så underbara! Så enkla egentligen!
Varmkramar Eva

Änglarna finns sa...

God förmiddag!
Dina inlägg, gör mig så varm i mamma hjärtat!
Tänk vilka funderingar barn har!
Önskar dej en fortsatt mysig dag!
Kram Annika

Queen of Kammebornia sa...

Fina ungar! Nu får jag tårar i ögonen. Men vet du vad? Just nu finns vi som bara den!Och jag har suttit en lång stund och läst ikapp och det är så mysigt och känns som om jag sitter hemma hos dig och fikar och pratar. Stor kram!

Anonym sa...

Tänk vad barn funderar ...
Söt hon är <3

/Kramar till Er

Stockholmsmamma sa...

Åh vad gulligt. Har också en fundersam sexåring. Det är svårt det där med döden. Särskilt när man själv nästan får tårar i ögonen av tanken på att någonsin skiljas från den underbara lilla varelsen som frågar. Då är det svårt att trösta.

Men man får passa på att njuta under alla de många år man förhoppningsvis ändå har kvar!

God jul!

Anonym sa...

Längtan är ett fint ord. Vad mycket funderingar det finns i barn. Härligt med föräldrar som tar tillvara på deras tankar och frågor. Tur att det är länge till Flisan är mormor.
Decemberkramar

Prinsessorna på Bellevue sa...

Ja, en himla tur, Bosse...

Kramar tillbaka!
Petronella

Malin - Stjärnflocka sa...

Ja, man får passa på att njuta av varandra! :) Klok liten femåring!!!
Kram Malin

Lena - gott för själen sa...

Hon är ju för go den lilla ungen!

Kram Lena

vitadrömmarobusigabarn sa...

Fint !!!
Min lilla Maja funderar också mycket nu
Dom är Goa!!
Kramar

Hemma på Sjuan sa...

Vilken liten tänkare du har där hemma. Å visst går tiden alldeles för fort ibland, i a f när det gäller barnen, kram Suss

Vitt hus med svarta knutar sa...

Barn är fantastiska, så kloka och så oförstörda i sitt tänkande...det är nog det som gör att man blir så tagen av deras sätt att se på världen.
Kram,
Regina