Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

söndag 21 oktober 2012

Liten Floriskorv på rymmen...


Godkväll!

Åh, vad vi har jagat en liten Floriskorv i helgen. Swisch, säger det bara, så är hon försvunnen. Felicia hittade henne bakom soffan, med ett fikusblad i munnen. Pappan satt i soffan och sörplade morgonkaffe och swosch, så var liten Flora borta. Kråkungen var hux flux i hallen och på väg till de spännande systrarnas rum. Den lilla kålmasken är numera mera lik en liten krabba, snabb och lätt far hon fram så det vajar i lilla, mjuka håret och hennes höksyn får syn på små smulor, långt, långt bort. Typ en 2-3 meter bort sådär. Inte den minsta, lilla mikroskopiska smula går fri.

Har i alla fall också fått krama om vårt stora hjärta, i helgen. Så härligt när hon är hemma. Varit en snabbsväng på loppis, varit på stråkkonsert i Skinnskatteberg där Fanny, Filippa och Felicia spelade fiol och var så duktiga. Stolt mamma satt på första parkett och klappade händerna. 

På lördagskvällen fick vi supergod mat hos Peter och Maria, på Lövparken, och det sprakade hemtrevligt i vedspisen när vi kom. Mysigt att få lite skratt i kroppen och god mat i magen. Gamla minnen berättades och funderingar inför framtiden diskuterades. Timmarna går fort när man har roligt. Plötsligt var det ruggig oktobermidnatt och dags att kramas adjö.

Var med småtjejerna till kyrkan idag och vi åt smaskig äppelkaka och vaniljsås, efteråt på Lindgården.

Hem med småtjejerna och vi lagade god fläskfilégryta till lunch. Sedan var det dags att krama och pussa Fideli hej då. Frida var så duktig och ställde sig och gjorde en hel hög med pannkakor, när det började skymma ute. Så det blev pannkakor, grädde och blåbärssylt till kvällsmat.

Är fortfarande lite upprymd av teaterföreställningen i fredags. Fick inte den vackra sången ur huvudet.
Den har gnolat hela helgen därinne. Hittade en version med Abba-Frida från 1970. Fast den med Karin Juel, från 1949 är bäst. Fast den finns bara på Spotify.


Pappan skjutsade Fideli till Norrköping.

Trött pappa, med Fidelisaknad, kom precis hem.

Trött pappa, somnade just i soffan.


Kram


Liten buskorv på väg...

- Kom du på mig, mamma...

Alla barnen var så duktiga och fick högljudda applåder!

Stor koncentration...

Har numera stans finaste disktrasa, isskrapa och ett vackert litet kort med kloka ord...
En liten present från finaste Maria, från deras mysiga butik,
Lövparkens Trädgård.

14 kommentarer:

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon fina Petronella ! :)

Låter som el mycke härlig och händelse rik helg.
Härligt !

Så söt liten....tänk att hon redan är så stor att hon är på upptäckts värdlen. Nu får ni tävlas om damrottorna då ? ;)
Men nått som man har lärt efter dom första barnen är att lite smuts rensar magen ? ;) Eller ?

Så fint med det rutiga golvet. Jag är också sugen på att måla nånstans.... tänkte i skafferiet men det kanske blir tqpet.
Var och kollade i fredags. Många fina finns det.
Men nu har jag hittat en från Borås tapeter. i bruna toner . En gammeldags :)

Så fina tjejer ! Härligt att få sitta titta på dom :)
En stolt mamma med tårar i ögönen?

Tönk att ni harvredan ett som har flyttat hemifrån.
Vår äldsta har också pratat om att hon kanske ska gå gymnasiet nån annanstans.
Men det är ju iallafall 1.6 år kvar dit ;)

Nu ska jag fortsätta att ha morgon mys med våra små i soffan med tända ljus och sen ska vi alla 3 ner och måla.
Går nog fort när man får hjälp av dom små trollen ;)

Ha nu en fin vecka ! En varm kram feån mig !!!

Blommiga Rutan sa...

OJOJO, vilken söt liten buskorv ni har! Man bara smälter!
Så fina fiolflickor! Duktigt! Inget lätt instrument precis!
Förstår att du var stolt där på första parkett.

Underbar sång! Instämmer, den gamla versionen är bäst! Har aldrig hört den förut, kul.

Önskar dig en fin vecka
Kram Anncathrine

Browneyedgirl sa...

*hihi* Vilken liten busunge =) Dom är snabba när dom bestämt sig!
Du har jättefina tjejer, att spela fiol är så fint tycker jag! Kramen

VillaVisheten sa...

Så söt lilla Flora är! ja de där små kan verkligen klura ut hur de ska ta sig fram på snabbaste sättet:)
Åh vad kul att dina döttrar spelar fiol är ni föräldrar också musikaliska? Här hemma kan ingen hantera ett instrument, lite halv tråkigt faktiskt, men vi kan sjunga;)

Läste ditt inlägg nedanför, kul vi hade/har samma dröm;)

Må så gott och ha en härlig måndag!
Kram Lina

hemma hos lilla mej sa...

Haha vilken söt och busig lite mask du har .Ja det går fort när dom väl börjar röra sej.Härligt när sessorna spelar .Kan tänka mej att du var stolt.Låter som en superhelg.Ha nu en skön start på nya veckan och en fin måndag underbara du....KrAAAmar Rita ♥

Avslutat konto sa...

Söta goa lilla pluttan... ja nu är det full fart minsann!
Tänk när de börjar röra sig så snabbt att man inte hinner med i vad de pysslar med.
När min son var liten och det blev för tyst på hans rum, så brukade jag fråga "vad gör du Linus".... "Gleijsaaar" sa han då... Han grejsade. Det kunde vara allt från att pillra bort märkena på en bil, till att fösöka sätta ihop gubbar till ett långt tåg med hjälp av ett skosnöre han dragit ur min sko. Hih...

De är goa i alla åldrar, man får bevara minnena i hjärtat! Min är tjugofem nu men han är fortfarande guldlockig och världens sötaste! hih...

Kram kram
Linnea

Oana sa...

Vad söt och gulig är lilla Flora!
Jag smälter när jag ser lilla Floris.
Vilka fina och duktiga fjoltjejer ni har!
Ha en underbar vecka, finaste sexbarns mamma
Kram Oana

Nyanser av vitt sa...

Vilka duktiga och vackra tjejer. Så kul att du tittade in till mig. Jag förstår att du var en stolt mamma på första parkett. Jag förstår också att smycken går hem hos er :O)
Sköt om dig
Kram Agneta

Camia sa...

Vilken härlig helg! Full fart med liv och rörelse.

Queen of Kammebornia sa...

Hon är ju så söt att jag smälter som glass i solen! Kram!

årstidens bästa sa...

Hon är såååå söt den där lilla godbiten...

Kram kram
Linda

Prinsessorna på Bellevue sa...

ÅHHHHHHH!!!!!!
VAD DET ÄR ROLIGT ATT LÄSA ALLAS KOMMENTARER, NI ÄR SÅ GULLIGA ALLIHOP.
SIRPA: JA, NU ÄR DET VÄRLDENS FAJT OM DAMMRÅTTORNA, TYP, VEM SKA HINNA FÖRST... FLORA ELLER JAG.... HAHAHAHA!
VISST ÄR DET FINT MED FIOL, DET TYCKER JAG MED... NEJDÅ, N OCH JAG ÄR TYP TONDÖVA OCH INTE SPECIELLT MUSIKALISKA... KAN INTE FÖRSTÅ ATT VI FÅTT SÅ MUSIKALISKA BARN...

STOOOOR KRAAAAM TILL ALLA NI FINA!
PETRONELLA

Annie sa...

Jag känner igen den där pannkaksstekningen. Hemma hos oss var det städning varje torsdag och så åt vi pannkakor. Mitt jobb som storasyster var att steka pannkakor åt småttingarna. Alla slogs om den första för den var ''ljusare'' än alla andra. Mamma och pappa fick äta ''vuxenpannkaka'' dvs ugnspannkaka. Att steka pannkakor är helt klart en storasysters uppgift! ;)

Kram från Annie

Prinsessorna på Bellevue sa...

Annie!
Pannkakor är ju såå himla gott! De första är ju såå goda, ljusa och lite degiga... Fast jag gillar ju ugnspannkaka också, även som liten...

Vad duktig du var som stekte pankisar till barnen!

Kraam
Petronella