Inredning, Husbygge, Härliga barn, Ånglar, Drömmar och Trädgård

Inredning, Husbygge, Härliga barn, Änglar, Bullar, Pelargoner, Drömmar och Trädgård

tisdag 9 oktober 2012

Klaffbordet som ville flytta hem till oss...


Godkväll!

Hur kan man bara ha en sådan där egendomlig tur? Eller är det, rent av, bara jag som är så där "gamlasakertokig" att jag på allvar tror att verkligen alla måste ju bara vilja ha ett slitet, nött och hundraårigt gammalt bord? Som inte förstår, i min inskränkta lilla värld, att många tycker att gamla bord bara är gammalt värdelöst skräp.

Förra veckan gick det för runt, så jag tog mig aldrig tid att läsa vår prominenta dagstidning, som kommer tre gånger i veckan. På fredagen, rafsade jag igenom tidningarna, lite snabbt så jag kunde slänga dem sedan. Kollade som vanligt, födda och dödda, vilka som fyller år och annonser. Ögonen fastnade direkt på en liten annons om ett gammalt klaffbord, som de skulle ha endast 300 kr för. 

Jag förstod ju att detta bord förmodligen sålts på direkten. Köptes av någon som var lika galen som mig och nu satt hemma och var såå nöjd med sitt lilla fynd... Nu hade det ju gått 2 1/2 dygn, så det var ju garanterat helkört. Jag slängde iväg tidningen och tänkte strunta i det. Efter en stund gick jag tillbaka, slog upp tidningen och tänkte att jag kunde ju lika gärna ringa och kolla, för säkerhets skull liksom, så man slapp att gå omkring och fundra på det, trots att jag visste att chansen i princip var lika med noll.

Hör och häpna, bordet var kvar, och jag som inte trodde mina öron slog ju till direkt, osett och allt, för det var ju liksom jordens kaaap! Enligt mig. 

N kom hem och jag berättade glatt att jag köpt ett bord. Jag kan ju säga att han har ju sett gladare ut.
 - Men, snälla... Ett till? Var ska du ha det då?

- Jag vet inte. Än. Men det var ju världens kap, superbilligt. Då måste man slå till. Det fattar ju alla...

Nåja, nu står det i matsalen. På bordet är det numera proppfullt med pellisar, som trängs och kivas, och som inget hellre vill än att få sin välförtjänta vintervila.

Man har alltid plats för fina saker. Eller hur?

Om inte, så gör man plats.

Så enkelt, är det.

Kram


Här är det, jättefint, perfekt och gammalt, precis som jag vill ha det. De fina kullerstenarna
har min duktiga pappa lagt, i böljande mönster.

Väldigt mormors-aktigt och mysigt...
Enligt andra, kanske väldigt rörigt och stökigt...

Men jag är glaad!
Det får stå där ett tag i alla fall. Kanske får det flytta ut till glasverandan istället...
Kanske blev lite i stökigaste laget...

Frida, är fotografen här... Hon älskar att ta kort och tycker det är så roligt!

17 kommentarer:

Annelie sa...

Ojoj, hade jag sett annonsen skulle jag köpt det direkt :-)
Gud så fint bord!!
Jag är också dålig på att läsa tidningen, har liksom inte tid :-)
Det passade jätte bra hos Er ;)
Kram Annelie

Välkommen Hem! sa...

Hahaha! Du är ju för sköööön! Och du skriver så himlans bra så man blir ju helt tagen av dina inlevelsefulla berättelser.
Du måste bara börja skriva en bok, satsa på att bli författare- sen kan jag garantera att att du kommer att kunna köpa ett riktigt slott och hur många bord som helst för den kommer att sälja slut på direkten! (Fast ni bor ju hur fint som helst redan nu, det var inte så jag menade att ni behövde flytta, eller så, ja du fattar...)

Jag unnade mig också en liten grej igår- en "klapp på axeln" till lilla mig, liksom.
Kaaam!

Prinsessorna på Bellevue sa...

Annelie!
Fanns i Fagersta-Posten förrförra onsdagen. Hämtade dock det inte förrän förra måndagen då ägaren var bortrest.
Jag är också superdålig att läsa på morgonen och sedan blir det oftast inte av.

Tur det finns flera som mig!

Kram
Petronella

Avslutat konto sa...

Jättefint prinsessmamman!

Och ingen kan väl klandra dig när det var BORDET som ville flytta in till er? Vad gör man när en möbel redan bestämt sig? hih...

Väldigt väldigt fint. Och framförallt oumbärligt! Var skulle annars allt det där stå? *S*

Kram kram
Ha en jättefin dag!
L

Prinsessorna på Bellevue sa...

Åh, tänk att få bo i ett slott... eller åtminstone ett yttepyttelitet, lite större än nu för vi har det ganska trångt, då fyra barn delar rum eftersom inte övervåningen är klar. Fyra barn... FEM, när Fideli är hemma! Men allt går! Man får vara glad att man har typ tak över huvudet... hahaha!

Judita, du är så gullig och snäll och jag blir så himla glaad! Kanske skulle jag det? Inte för att jag är duktig, för det tycker jag absolut inte, utan för att jag tycker att det är såå himla roligt! Måste bara komma på något bra... Hmmm...

Kraam
Petronella

Prinsessorna på Bellevue sa...

Fina Linnéa silversmed!

Eller hur? Vad gör man inte, liksom? Det kan ju inte jag rå för.. det måste ju bara ha varit meningen...hahaha!

Ha en jättefin dag du med!

Kram kram
Petronella

hemma hos lilla mej sa...

Tycker också att du skriver så himla bra och med sådan inlevelse.Tycker med att du kanske skulle bli författare du är hur duktig som helst på att skriva!!!Vad skoj att du fick ditt bord.Fina bilder.Ha nu en skön tisdag söta du .Kramar Rita ♥

Queen of Kammebornia sa...

Så fint! Vi har ett nästan exakt likadant :) Kram!

Prinsessorna på Bellevue sa...

Rita!

Gulliga du! Alla är så snälla! Visst var det lite skoj... även om N kan bli lite trött på mig som släpar hem både det ena och det andra, JÄMT! Vi måste snart bygga ut, så att alla mina bord, stolar, sängar, skåp, byråer och skrivbord, som jag släpar hem, ska få plats...hahahaha!

Önskar dig detsamma!
Kram
Petronella

Prinsessorna på Bellevue sa...

Queen of Kammebornia!

Tack! Vad roligt! Det finns alltså flera som mig...

Kram
Petronella

årstidens bästa sa...

Hej Hopp...

Ett väldigt fint bord måste jag säga.
Visst blir man glad av fynd allt!

Nix, var ledig igår.

Må så gott.
Kram
linda

Anonym sa...

Riktigt snyggt & visst har man har alltid plats för fina saker hihi...
Önskar dig en fin dag!

Psst...Kommer in till dig fina blogg via Rita :)

Anonym sa...

Underbart, jag har ett precis likadant. Men jag kunde inte låta bli att måla det vitt.
Kram
AC

Prinsessorna på Bellevue sa...

Linda!

Tack! Visst blir man glaad av fynd, N blir inte lika glaad, men, men... Man kan ju inte låta bli... hahahaha!

Skönt att vara lite ledig!

Kraam
Petronella

Prinsessorna på Bellevue sa...

Fru Eriksson!

Visst är det roligt med fina saker! Jättekul också att du hittade hit, via världens gulligaste Rita!

Varmt välkommen tillbaka!

Kram
Petronella

Prinsessorna på Bellevue sa...

AC!

Men vitt är ju också superfint! Gillar både vitt och gammelbrunt! Klaffbord är så fina, tycker jag. De tar inte så stor plats heller och man kan använda dem till mycket!

Kram
Petronella

CreandoPhoto sa...

Underbart! Allt man kan säga. Och helt rätt för dig tycks det, kan man lägga till :)

Kramar